lørdag 15. mai 2010

Spanske margeritter: Osteospermum ecklonis

Nå som jeg er tilbake i norden igjen er jeg i full gang med å plante i hagen borte i Sverige. Som vanlig har jeg kjøpt inn en del spanske margeritter, eller "Osteospermum ecklonis" som de heter på Latin. 
De er egentlig slett ikke spanske, men kommer opprinnelig fra Afrika. I hagen vår i Spania spredte de seg et år over hele eiendommen. Siden da har vi "holdt dem ganske kraftig i tømmene". Det vil si at de nå bare får vokse i skråningen på nedsiden av huset. Der stortrives de og vokser nærmest på "steingrunn".
Disse bildene er tatt fra våren i år: 


Now that I am back in Scandinavia again, I am busy planting in my swedish holiday garden (See blog here:) As usual I have purchased a few "Spanish marguerites" or "Osteospermum Ecklonis" as they are called in Latin. They are actually not spanish at all, but originates from Africa. In our spanish garden they spread all over the property one year. Since then we have been very selective and only allowed them to grow in certain areas, meaning the slope in front of the new house. They thrive and grow practically on rocks ;-)
These pictures are shot during spring 2010.


Jeg må beskjære dem kraftig hver eneste gang jeg er nede i Spania. Likevel er de like frodige neste gang jeg vender tilbake. Vi har satset på dem i hvite, rosa og lilla nyanser. 
I have to cut them heavily back every time I visit Spain. Yet they are just as lush when returning to Spain. We have these flowers in white, pink and lilac nuances, leaving out the yellow, which is most common in Spain.






For noen år siden var det nærmest umulig å få noe som helst til å vokse i denne skråningen siden den stort sett bare besto av en "steinrøys" bestående av avfallsstein fra husbyggingen. "Spanske margeritter" selvsådde seg her og i dag er den blitt en frodig hage av en mengde  ulike sorter planter som alle har funnet veien helt av seg selv. Det ser ikke slik ut, men bakken er så bratt og så høy at det ikke har vært mulig for meg å gjøre noe som helst i den. 
Beklager bildets uskarphet. Det ble tatt en sen kveldsstund dagen før jeg skulle reise hjem til Norge. 
A few years ago- after constructing the new house it was almost impossible to grow anything at all in this slope since it consisted of mostly construction debree, rocks and gravel, but the African daisies spread and grew. Today this slope has transformed into a fertile garden with lots of different plants without us having anything to do with it. It might not tell on this picture, but the ground is so steep and tall that it is not possible to maintain it anyway. I am sorry about the unsharpness of the picture. It was shot at sunset the evening before I returned to Norway.

8 kommentarer:

  1. Åhhhh, de er så nydelige! Jeg har hatt dem i kikkerten lenge. De skulle danne en stadig større tue visstnok. Og det ser det ut til at de gjør hos deg! Må se og få tak i noen sånne til neste år!

    SvarSlett
  2. Åååå...dette var skjønne bilder! De gjorde seg veldig godt i masseplanting som de aller fleste andre blomster. Kanskje det er nettopp pga at du må kutte dem at de er så frodige og flotte? Skråningen under den nydelige furuen er helt fantastisk flott, tenk å ha selvsådde spanske margeritter i haven :)

    SvarSlett
  3. Hei Ninni. Ja, jeg tror også det er fordi jeg beskjærer dem at de holder seg så frodige. Jeg har noen ganger unngått å beskjære dem KRAFTIG, men da blir de mer busklike med kraftige, vedete grener og mindre blomst. Skjærer jeg dem helt ned, så tar det ikke lange stunden før de er enda tettere og frodigere enn før.
    Krepsemor; De er desverre ikke vinterherdige. Jeg har forsøkt å overvintre dem innendørs, men har ikke vært så heldig med det foreløpig. Det skal bli spennende å høre om dine erfainger med dem i Norge! :-)

    SvarSlett
  4. Arnfinn Målselv22. juni 2010 kl. 07:52

    Kjøpte 10 frø av denne typen hos Leuten i vår. De må sås i midten av februar for å komme i blomst til først i juni. Frøene var temmelig dyre men 7 av 10 frø spirte. Nå lurer jeg på om plantene lar seg overvintre innendørs, eller om de er å betrakte som en ren sommerblomst.Jeg overvintrer med hell flere typer Surfinia, så nå vil jeg også prøve meg på denne Spanske margeritter. Er det noen her som kan dele erfaringer?

    SvarSlett
  5. Hei Arnfinn. Ja, det skal være fint mulig å overvintre plantene innendørs, så lenge de får nok lys. Jeg har selv gjort det og plantene har etter hvert blitt til små busker. Jeg klipper dem litt ned før jeg tar dem inn til høsten, ellers vil de ikke blomstre så frodig neste år. Jeg tror nok de vil trives med samme behandling som du gir dine surfina om vinteren.
    Lykke til!

    SvarSlett
  6. Stunning picture of the flowers, will definitely make my day. Keep posting.

    SvarSlett
  7. Mine erfaringer med å vinterlagre spanske margeritter er som følger: Det er mulig å la dem overvintre i kjeller eller et kjølig, men frostfritt rom. Plantene jeg har vinteroppbevart tar seg derimot ganske sakte opp om våren/sommeren, så i motsetning til Spania hvor disse etter hvert danner store og riktblomstrende tuer eller små busker som begynner å blomstre i Mai/Juni og utover hele sommeren/høsten, så begynner mine vinterovervintrende planter sin blomstring før langt ut i August i Sverige. Plantene blir store og buskaktige etter ett år, så jeg har beskåret dem kraftig om høsten når jeg setter dem til vinterlagring. Siden blomstringen begynner såpass sent er de ikke så ideelle for min "hyttehage i Sverige". Det er jo stort sett om sommeren jeg ønsker å være der og oppleve rik flora. Jeg hadde kanskje hatt et helt annet syn på dem om jeg hadde hatt en hage i Oslo hvor jeg bor, for de blomstrer frodig borti Sverige nå og gir farge til en hage som ellers stort sett er blomstret ferdig. (Sent i August)

    SvarSlett